piątek, 27 lutego 2009

Wokół lotniska w Ostrawie (27.01.2009)

Gdzieś tak na przełomie listopada i grudnia, stwierdziliśmy z Moniką, że zasłużenie należą nam się krótkie zimowe wakacje. W ten sposób pod koniec stycznia, podobnie zresztą jak rok wcześniej, całą rodziną wylądowaliśmy w bardzo przytulnym domku w Cisownicy niedaleko Ustronia. Ponieważ zaledwie godzinę jazdy od naszego schronienia jest lotnisko w Ostrawie, postanowiliśmy je odwiedzić łącząc tym samym spotting z zakupami po czeskiej stronie granicy. Dojazd na lotnisko zajął nam jednak trochę więcej czasu niż przewidywaliśmy to wcześniej, gdyż Ostrawa do najlepiej oznakowanych miast świata nie należy. Nie obyło się co prawda bez pomocy przedstawicieli lokalnej trzeciej zmiany, ale w końcu udało się nam dojechać na lotnisko im. Leoše Janáčka (według Wikipedii był to kompozytor i kolekcjoner piosenek ludowych z XIX wieku).

Terminal ostrawskiego lotniska jest nowy i przestronny, jednak liczba lądujących i startujących samolotów jakoś nie powala. Kiedy przyjechaliśmy miały lądować dwa Saaby 340 Central Connect Airlines – jeden z Wiednia, a drugi z Pragi. Niestety mieliśmy do nich pecha: jeden przyleciał za wcześnie, a lot drugiego został odwołany. Miłym zaskoczeniem natomiast była infrastruktura spotterska czyli kilka ławek na lewo od terminala pod nazwą „vyhlídková terasa”. Stamtąd widać było kilka biz-jetów oraz odholowywanego właśnie do bazy technicznej Saaba 340 CCA. Drugim plusem był fakt, że pierwsze 15 minut parkowania przed terminalem jest darmowe, a czas ten całkowicie wystarcza do przeprowadzenia krótkiego rozpoznania.

Spod terminala, mniej więcej wzdłuż pasa startowego, asfaltowa droga prowadzi do bazy technicznej Job Air, która specjalizuje się w obsłudze Saabów 340 oraz Turboletów. Nie ma specjalnych problemów z robieniem zdjęć (tzn. jest płot, ale nie utrudnia on specjalnie spotterskiego fachu). Wprawdzie podczas naszej wizyty pogoda nie nastrajała optymizmem, ale jak widać poniżej kilka fotek udało się zrobić. Tu muszę podkreślić jeszcze jeden istotny dla mnie fakt: była to pierwsza wyprawa spotterska mojej 9-cio miesięcznej córeczki (która co prawda nie była specjalnie przejęta hobby tatusia, za to w bardzo osobliwy sposób certyfikowała ostrawskie lotnisko).

ES-LLB Let 410UVP-E20C Turbolet Airest YL-RAG Saab 340A Raf-Avia OK-CCF Saab 340A Central Connect Airlines

(kliknięcie na miniaturkę przekieruje do zdjęcia na jetphotos.net)

Brak komentarzy: